Din virksomhed bør fokusere på både reputation management og reputation marketing, hvis i ønsker at være blandt de bedste til digital marketing. Hvad dækker de to begreber over?
- Reputation marketing: Skab et stærkt og positivt omdømme og fremhæv det for publikum.
- Reputation management: Ret op på virksomhedens dårlige omdømme med en reaktiv fremgang.
Nu til dags handler reputation marketing om meget mere end at få brugerne til at skrive anmeldelser på Google, Trustpilot, Facebook og andre steder. De smarte virksomheder bruger de gode bedømmelser, som en del af markedsføringen. Det kan fx være i form af blogindlæg som denne tekst med fokus på en ASOS rabatkode, hvor der skrives om virksomhedens positive omdømme på Trustpilot.
Gode ideer til reputation marketing
Det kan være forholdsvist simpelt at komme i gang med reputation marketing. Her skal du blot fokusere på disse trin:
- Opfordre dine kunder til at skrive bedømmelser på Google, Facebook, Trustpilot osv.
- Brug de bedømmelser til at skabe content marketing.
Som virksomhedsejer bør du især benytte dette indhold til:
- Del den samlede bedømmelse på din hjemmeside.
- Skab indlæg i form af videoer og billeder til de sociale medier med de flotte bedømmelser.
Reputation management er også vigtig
Husk også på at du kan bruge brugerbedømmelserne til løbende at forbedre din virksomhed. Først og fremmest, kan og bør du svare på alle bedømmelserne, inklusive de negative. Det viser at i gør en aktiv indsats for at blive bedre.
Al feedback, både positiv som negativ, kan bruges til at kaste lyset på stærke og svage områder. De bedste virksomheder benytter den information til at udnytte sine styrker, mens de kontinuerligt arbejder på at blive bedre på de svage områder.